اعزام ۲۸۹ اتوبوس از خراسان رضوی برای شرکت زائران در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) تغییر ساعت آغازبه‌کار دستگاه‌های اجرایی مشهد و خراسان‌رضوی از سه‌شنبه (۱۵ خرداد ۱۴۰۳) اجرای پروژه تعریض پل شهید باهنر در محور جاده سرخس - مشهد تدوین «مدل جریان‌سازی اجتماعی» برای رسیدگی به معضل طلاق| ظرفیت‌های مختلف برای کنش‌گری اجتماعی بسیج می‌شوند عدالت فضایی، زمینه‌سازِ رسیدنِ شهروندان به توسعه فردی هوای کلانشهر ۵ منطقه مشهد امروز پاک است (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیگیری دغدغه شهروندان مشهدی درباره بوی بد استخر بوستان کوهسنگی زمان بهره‌برداری از ایستگاه مترو باب الجواد (ع) مشهد اعلام شد+اینفوگرافی شهروند خبرنگار | درخواست قطع درختان خشک شده چنار در بولوار فرهنگ مشهد + پاسخ شهروند خبرنگار | درخواست افزودن اتوبوس در مسیر روزبازارهای محدوده جاهدشهر و الهیه مشهد + پاسخ جمیله علم‌الهدی در دانشگاه فردوسی مشهد: شهید آیت‌الله رئیسی نمونه و مصداق عینی جمهوریت اسلامی بود پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی پروژه بولوار قمربنی هاشم (ع) و زیر گذر شهید هریری در مشهد اعزام کاروان بسیج شهرداری مشهد به مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) یاد «آتشبار ضدطیاره»| ناشنیده‌هایی از تاریخچه فلکه «ضِد» در خیابان امام رضا(ع) مشهد مترو مشهد روز دوشنبه (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) رایگان است سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی مشهد در روز رحلت حضرت امام‌خمینی‌(ره) و روز دحوالارض اعمال‌قانون یک‌ هزار و ۳۶۵ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۸ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) ۵۳ درصد حریق‌ها در مشهد منشأ برقی دارد ترافیک سنگین پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۲ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پاسکاری ریزگرد‌ها در هوای مشهد!

  • کد خبر: ۹۹۰۱۵
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
پاسکاری ریزگرد‌ها در هوای مشهد!
راه‌وشهرسازی و محیط‌زیست هر کدام دیگری را متولی نظارت بر اجرای مصوبات گردوغبار می‌دانند.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ ۱۷ خرداد امسال آیین نامه هماهنگی پیشگیری و مدیریت پدیده گردوغبار با تصویب هیئت وزیران به دستگاه‌های متولی ابلاغ شد، اما هنوز ابهاماتی درباره شیوه اجرا و متولیان این مصوبه وجود دارد. سال هاست که ریزگرد‌های صحرای قره قوم ترکمنستان و کانون‌های فرسایش بادی داخل استان از عوامل مهم تزریق آلودگی هوا به شهر مشهد هستند.

در این میان اینکه تاکنون چه تصمیم عملیاتی و اجرایی در راستای مقابله با این بخش از آلودگی هوا اتخاذ و اجرایی شده، سؤالی است که معاون حفاظت محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی در پاسخ به آن گفت: مصوبه هیئت وزیران در خرداد امسال دبیری مدیریت گردوغبار در استان را به اداره کل راه وشهرسازی واگذار کرده است.

محمد عرفانی در گفتگو با خبرنگار ما افزود: به استناد ماده ۴ آیین نامه هماهنگی پیشگیری و مدیریت پدیده گردوغبار، کارگروه امور زیربنایی توسعه استان مسئولیت هماهنگی دستگاه‌های عضو و پیگیری اقدامات و اجرای مؤثر مصوبات ستاد ملی گردوغبار را در استان بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه محیط زیست به عنوان رئیس ستاد استانی این موضوع را یک بار در مهرماه و بار دیگر در دی ماه به راه وشهرسازی اعلام کرده است، ادامه داد: از این پس برگزاری جلسات گردوغبار و پیگیری مصوبات و اقدامات اجرایی با اداره کل راه وشهرسازی است.

راه وشهرسازی همراهی کند

عرفانی بیان کرد: ما بر حسب تعهدمان برخی جلسات را در قالب کمیته فنی مقابله با گردوغبار استان برگزار می‌کنیم، اما برای ادامه مسیر و بستر اجرا نیازمند همراهی راه وشهرسازی هستیم. زیرا مسئولیت هماهنگی بین سازمان‌ها بر عهده راه وشهرسازی است. امیدواریم این اداره کل بر اساس تکالیفش به موضوع بپردازد.

وی اظهار کرد: راه وشهرسازی باید برنامه‌های دستگاه‌ها را در راستای مقابله و کاهش پدیده گردوغبار در استان دریافت کند و در شورای برنامه ریزی استان ارائه دهد تا به این وسیله هم تأمین اعتبار شود و هم مطالبات حوزه گردوغبار به سرانجام برسد.

وی افزود: درباره آلودگی ناشی از گردوغبار صحرای قره قوم ترکمنستان نیز محیط زیست استان نامه‌ای برای تبادل مذاکرات به نمایندگی وزارت امورخارجه فرستاده است تا درخواست برگزاری جلسات هم اندیشی و مذاکرات کارشناسی برای این موضوع با ترکمنستان مطرح شود.

وظایف تخصصی با محیط زیست است

با این حال معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه وشهرسازی خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه کارگروه امور زیربنایی توسعه شهری و روستایی آمایش و محیط زیست حدود وظایف گسترده‌ای را دربرمی گیرد و دبیرخانه عهده دار بخش تخصصی هر قسمت از وظایف است، بر اساس مصوبات شورای برنامه ریزی و توسعه استان در مهر سال ۱۳۹۸، نهاد فرادستی که کارگروه یادشده ذیل آن رسمیت پیدا می‌کند، وظایف دبیرخانه‌ای مرتبط با محیط زیست را به «گروه کاری محیط زیست» محول کرده است.

بهاره‌بزرگمهر افزود: این موضوع با وظایف قانونی و تخصصی آن دستگاه نیز منطبق است و دبیرخانه بودن کارگروه، نافی وظایف تخصصی و قانونی دستگاه‌های ذی ربط نیست.

وی با بیان اینکه موضوع‌های محیط زیستی به عنوان دغدغه و وظیفه عمومی با ملاحظه ویژه در همه کارگروه‌ها به عنوان خط قرمز مدنظر قرار می‌گیرد، ادامه داد: نمی‌توان وظایف قانونی و تخصصی سازمانی مهم مانند محیط زیست و امر خطیر آلودگی هوا به عنوان مسئله‌ای مرتبط با سلامت عمومی را به راحتی به کارگروهی احاله کرد که خود ساختار هماهنگ کننده دارد.

مجاز به مداخله در وظایف قانونی دستگاه‌ها نیستیم

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه وشهرسازی استان گفت: نظارت بر مصوبات بر عهده گروه کاری محیط زیست است و ما به مداخله در وظایف قانونی آن‌ها مجاز نیستیم و تخصص اظهارنظر هم نداریم.

بزرگمهر بیان کرد: در قالب وظایف گروه کاری امور زیربنایی و شهرسازی ملاحظاتی ازجمله حفاظت از پوشش گیاهی و تخریب نکردن آن، درنظرداشتن تونل‌های باد در صدور مجوز‌های استقرار فعالیت، حفاظت از بستر و مسیل ها، حفاظت از منابع آبی و توسعه و درنظرداشتن کمربند سبز را همواره مدنظر قرار داده ایم.

وی با اشاره به اینکه توجه به همه این موارد می‌تواند در بهبود یا تشدید آلودگی هوا مؤثر باشد، افزود: شورای برنامه ریزی و توسعه استان ساختار حاکمیتی ناظر بر سیاست‌های اجرایی استان است که برای انجام این وظیفه ساختار و سلسله مراتبی تدارک و تصویب شده و به همه متولیان امر ابلاغ شده است.

وی افزود: بخشی از این ساختار «کارگروه امور زیربنایی توسعه شهری، روستایی و عشایری آمایش و محیط زیست» است که این کارگروه نیز حسب تخصص‌های دستگاه‌های مرتبط و بر اساس مصوبات شورای برنامه ریزی و توسعه استان، پنج گروه کاری در ذیل خود دارد.

بزرگمهر اظهار کرد: این پنج گروه کاری عبارت اند از گروه کاری زیربنایی و شهرسازی، توسعه روستایی و عشایری، آمایش سرزمین و اطلاعات مکانی، گردشگری و زیارت و محیط زیست و استقرار کارگروه‌های قانونی به معنای حذف وظایف قانونی متولیان نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->